Giv ikke op, men overgiv dig

blogfoto

OVERGIVELSE: At overgive sig betyder ikke at give op, men at omfavne det, som er, give slip på modstanden, vreden eller irritationen. Det betyder også at åbne sig for det ukendte og stoppe med at forsøge at 'regne ud, hvad det næste skridt er'.  At overgive sig er at kunne slappe af, selv om verden omkring dig er gået amok. Det har vi brug for særligt  i uvisse tider som i overgangsalderen, hvor det kan være svært at finde ud af, hvor meget man kan klare og hvornår. Især hvis tidligere tiders stabile gear er blevet skiftet ud med et mere hoppende et af slagsen.  Oveni har coronaen meldt sin ankomst, og gjort hverdagen uvis, besværlig og måske angstfuld. 

Du har tre muligheder

Hvis du befinder dig i en situation, du ikke bryder dig om, har du tre muligheder:

  1. Du kan prøve at ændre den (det er ikke altid muligt eller den bedste løsning)
  2. Du kan vende den ryggen og gå din vej 
    eller
  3. Du kan overgive dig til den situation, du befinder dig i.

Er du ramt af overgangsalder/stress kan du foretage nogle ændringer i dit liv; stresse af, justere på din kost, indføre nye vaner, der kan mildne dine symptomer. Men at få overgangsalderen til at forsvinde, kan ikke lade sig gøre. Du skal leve med den i en årrække. Tilbage er at overgive sig, accepere at du er under forandring, at du måske har brug for mere ro og hvile og ikke magter det samme som tidligere.

Læn dig ind i den forandring, som du muligvis ikke forstår, og tro på, at det forandrer sig. Hvornår og hvordan ved du ikke. Men når du giver slip på behovet for at vide det hele på forhånd og kæmpe mod det, som er, så vil du opdage, at det, der umiddelbart ser ud som begrænsninger i dit liv, også har en anden side.

Der er en stor frihed i ikke (længere) at skulle have styr på det hele.

Find fordelene

Det samme princip kan du overføre til Corona-krisen. Vi kan ikke ændre på situationen, vi kan ikke flygte fra den (for hvor skal man flygte hen). Vi er holdt fast i en situation, som er træls og kedsommelig.

Hvorvidt du bruger dagen på at rase over det, være ked af det eller bange, eller prøver at se fordelen ved at du skal arbejde hjemme, får mere tid til dig selv, at du med god samvittighed ikke skal stæse rundt til sociale arrangementer, du faktisk ikke gider, og at folk ikke længere står som sild i en tønde i supermarkedet.

Begrænsningerne giver også næring til nye ideer, nye traditioner og nye måder at være sammen på. Måske er det nemmere at samle de voksne børn, nu de heller ikke kan gå så meget ud. Måske har du fået tid til at dyrke en interesse, der har været sat på pause i årevis, få læst de romaner, du ikke når ellers, og nyde at du ikke skal ud af døren hver dag.

Du kan træne dig i overgivelse ved at:

1. Skabe lommer, hvor du kan være alene og stille, f.eks. gennem meditation

2. Øve dig i at være tålmodig

3. Undgå at dømme dig selv og andre. Læg mærke til hvor tit du skumler over dine medmennesker, vejret, din krop, andre menneskers adfærd, dit liv. 

4. Huske at slappe af i løbet af dagen. Læg mærke til om du spænder i kæbe, nakke og skuldre.

5. Være taknemmelig over for alt det, der faktisk fungerer i dit liv, også de små ting. (Der er masser at være taknemmlig for, da vi lever i en privilegeret del af verden)

6. Leve i nuet - det lyder som en floskel. Men det virker. Fang dig selv, når dit sind begynder at klage sig. Det handler sjældent om nu og her.

At kunne overgive sig er en måde at lukke mere lethed, glæde og taknemmelighed ind i dit liv. 

2 kommentarer

Mirjam Capelle

Det giver så fin mening, at det at overgive sig er noget ganske andet end at give op. Tak for inspirationen! Til dine råd tænker jeg også på yoga, som en hjælp til at opnå større overgivelse. Kan du anbefale en god underviser i hormonyoga?

Læs mere
Læs mindre
Dorthe Oxgren Admin

Kære Mirjam,
Selv tak, det glæder mig, at du føler dig inspireret. 
Hvad angår hormonyoga startede jeg med at købe en dvd af Dinah Rodrigues, den brasilianske yogainstruktør der står bag hormonyoga. Men jeg fandt det for vanskeligt at lave øvelserne selv, fordi min hjerne var så medtaget på grund af de hormonelle udsving på daværende tidspunkt. Så jeg forærede dvd'en til min yogalærer Lis  Angel, Pippi Yoga, som lod sig inspirere af dvd'en og oprettede et hormonyogahold (det er sat på pause pt) Det var en god løsning for mig i et års tid. Så begyndte kroppen at sige fra. Jeg fik hovedpine efter hver yogatime, og stoppede med den form for yoga og byttede den ud med andre yogaformer. Måske du kan finde inspiration her
https://www.dinahrodrigues.com.br/books-dvd-s-shop
Kh
Dorthe

Læs mere
Læs mindre

Skriv en kommentar